تبلیغات
. - بررسی جامعه شناسی فرار دختران از خانه (2)
.

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بررسی جامعه شناسی فرار دختران از خانه (2)

 

مبحث پنجم- دیدگاه های جامعه شناسی علل فرار دختران 

نظریه های جامعه شناسی بر نقش اساسی محیط اجتماعی در شكل گیری انحرافات اجتماعی تاكید می كنند.«نظریه بی سازمانی اجتماعی بر این باور است كه عواملی چون كاهش كارایی نهادهای اجتماعی نظیر خانواده و تضعیف تقید های خویشاوندی بعنوان نیروهای غیر رسمی كنترل اجتماعی، كاهش انسجام سنتی اجتماعی كه پیامد رشد سریع شهر نشینی، صنعتی شدن و مهاجرت فزاینده به حوزه های شهری است جرایمی نظیر انحرافات جنسی، اعتیاد و... را افزایش می دهد»

مبحث پنجم- دیدگاه های جامعه شناسی علل فرار دختران 

نظریه های جامعه شناسی بر نقش اساسی محیط اجتماعی در شكل گیری انحرافات اجتماعی تاكید می كنند.«نظریه بی سازمانی اجتماعی بر این باور است كه عواملی چون كاهش كارایی نهادهای اجتماعی نظیر خانواده و تضعیف تقید های خویشاوندی بعنوان نیروهای غیر رسمی كنترل اجتماعی، كاهش انسجام سنتی اجتماعی كه پیامد رشد سریع شهر نشینی، صنعتی شدن و مهاجرت فزاینده به حوزه های شهری است جرایمی نظیر انحرافات جنسی، اعتیاد و... را افزایش می دهد» )حمیدی ، 1383(. از نظر جامعه شناسانی چون ساترلند، فرار یک نوع رفتار بزهکارانه تلقی می شود.«ساترلند معتقد است: رفتار بزهکارانه یادگرفتنی، موروثی و ذاتی افراد نیست ، بلکه ناشی از نظام اجتماعی بوده و ساخت روابط اجتماعی هم عامل رفتار بزهکارانه وهم عامل رفتار درستکارانه است. ساترلند بزهکاری را ناشی از خطای خانواده ها دانسته است که قادر به یاد دادن ارزشها وهنجارها نبوده اند. به نظر وی نگرانیها و نیازهای ارضا نشده در افراد عادی و بزهکار شبیه به هم است و فقط روشهای یادگرفته شدۀ واکنش به این نگرانی ها در آنان متفاوت است. خانواده به عنوان اولین محیط یاد گیری نوجوانان بر بزهکاری مؤثر است و معمولاً شرایطی مانند بزهکاری سایر افراد خانواده یا فساد اخلاقی و اعتیاد آنها، فقدان والدین در اثر فوت یا طلاق یا متارکه، ناسازگاری موجود درخانه از جمله تحکم بوسیله یکی از اعضای خانواده و سختگیری بیش از حد معمول و فشارهای اقتصادی نظیر بیکاری و درآمد ناکافی، موجب ارتکاب بزه در فرزندان می شود»)احمدی ، 1377(.بر اساس نظریه نوین کنترل هیرشی،«هرچه همبستگی بین اعضای یک جامعه بیشتر باشد، افراد تمایل بیشتری به تبعیت از مقررات آن جامعه دارند؛ کج رفتاری زمانی بروز می کند که پیوند و تعلق میان فرد و جامعه ضعیف باشد یا گسسته شود و هرچه افراد کمتر وابسته، متعهد، درگیر و معتقد باشند، پیوند آنها با جامعه سست تر است و احتمال کج رفتاری بیشتر خواهد بود. هیرشی همچنین معتقد است بین خود کنترلی ضعیف و کج رفتاری ارتباط وجود دارد و منشأ آن را در خانواده، دوران کودکی و جامعه پذیری ناکارآمد می داند»)هلاكوئی ، 1356،211). برخی از دیدگاههای روانشناختی نیز ماهیت فرار را بررسی کرده اند. از دیدگاه روانکاوی فرار نوعی مکانیسم دفاعی و یا واکنش جبرانی تسلی بخش است که فرد برای نجات و رهایی از رنجها به آن تن در میدهد.     
همانطور که مشاهده می شود، بر اساس نظریه های مختلف روانشناختی و جامعه شناختی، عوامل خانوادگی و روانشناختی در فرار دختران از منزل نقش بسزایی دارند. صرفنظر از مؤلفه ها و معیار های عمومی مصداقی علت روند رو به رشد پدیده فرار از منزل دختران در انواع مختلف
را برخی فهرست وار به شرح ذیل بیان نموده اند:  

1 - ناآگاهی والدین درخصوص چگونگی برخورد با فرزندانشان خصوصاً دختران.

2 - تبعیض گذاردن والدین بین فرزندان دختر و پسر.

3 - حمایت های نابجای والدین در مقابل خطاهای فرزندان.

4 - عدم ارتباط صمیمی میان مادر و دختر.

5 - عدم نظارت والدین بر ساعات ورود و خروج فرزندان (خصوصاً دختران).

6 - عدم کنترل والدین بر مخارج ماهانه فرزندان.

7 - ازدواج اجباری ، اختلافات خانوادگی ، خانواده های تک والدی.

8 - رواج لجام گسیخته استفاده از ماهواره در بین خانواده ها.

9 - اغفال از طرف دوستان و همکلاسان.

10 - عدم برقراری ارتباط صمیمانه و صحیح بین مشاورین مدارس و دانش آموزان.

11 - فقر فرهنگی و اقتصادی و حاشیه نشین بودن این افراد در سطح شهرستان.

12 - عدم پایبندی به مسائل دینی و شرعی در بین جوانان.

13 - عدم استفاده صحیح از تلفن همراه.

14 - عدم وجود مراکز مشاوره دولتی جهت مراجعه دختران در معرض آسیب.

15 - تغییر ارزش ها».[1][3]

علاوه بر موارد فوق فرهنگ پایئن برخی خانواده ها ،عدم شناخت مسائل ومشكلات دختران از سوی والدین ،اعتیاد والدین ،فقر ودر نهایت وجود زمینه های انحراف اخلاقی در برخی خانواده ها از عوامل عمده در تحریك دختران به فرار از خانه می باشد.

مبحث ششم- پیامدهای فرار

فرار از خانه،به غیر از آثار سوءومخربی كه بر خانواده وجامعه می گذاردپیامدهای ناگوار وآسیب زننده ای نیز برای دختران فراری،بدنبال دارد كه لرنی به برخی از مهمترین آنها بصورت فهرست وار به شرح ذیل اشاره كرده است :

«الف-برقراری ارتباط جنسی برای كسب پول یا مسكن وسرپناه ب- زندگی خیابانی وبی خانمانی ت- خطر ابتلا به بیماریهای مقاربتی بویژه ایدز پ- اعتیادبه مواد مخدر وداروهای روان گردان  ث- اختلالات روانی واختلالات شخصیتی  ج- قاچاق وخرید وفروش مواد مخدر  چ - مشاركت در دزدی واخاذی وجیب بری  ح - پرداختن به انواع مختلف بزه  خ - عضویت در باند زورگیران یاباند فحشا  د - طرد شدن از خانواده وجامعه و...» ( لرنی، 1383،324)

 بنابراین ضروری است كه درراستای بازگشت دختران فراری به منزل تدابیری اتخاذ گردد این تدابیر زمانی راهگشا خواهدبود كه تمام علل وعوامل شیوع وگسترش معضل دختران فراری در جامعه مورد توجه وبررسی دقیق قرار گیرد .

 

نتیجه گیری :

خانواده به عنوان كوچكترین نهاد  اجتماعی ،هسته اصلی جامعه وپایه ومبنای هر جامعه بزرگ بوده واز مهمترین نهادهای اجتماعی جامعه انسانی به شمار می رود .بدنبال تحولات وتغییرات رو به رشدی كه در جوامع بشری بوجود آمد نهاد خانواده هم از این تحولات بی نصیب نماند ودربسیاری از موارد تغییرات شگرفی را در ساختار خود پذیرفت. روند این تغییر با صنعتی شدن جوامع شدت گرفته ودر پاره ای از موارد چنان شتابان پیشرفت كه زوال برخی نهادها وسازمانهای اجتماعی را در پی داشته است واز آنجا كه پدیده فرار دختران از منزل خود حاصل تعامل عوامل متعددی در سطح خانواده ،مدرسه وجامعه است زنگ خطری محسوب میشود كه نشان دهنده مدیریت نامناسب در این سطوح می باشد . عوامل مشاهده شده در پژوهش های مختلف عمدتاً یك فرضیه را مطرح می كند و آن اینکه نا امنی یا احساس نا امنی در خانواده عامل مشترك در فرار دختران از خانه به خیابان یا به سایر مكانهای نا مناسب است .

اگر در خانواده زمینه های هم صحبت شدن با دختران نوجوان در این دوره حساس وجود داشته باشد كه البته در اكثریت خانواده های جامعه ما وجود دارد ، اگر والدین صبر و تحمل لازم برای شنیدن حرفهای جدید دختران نوجوان را داشته باشند . اگر تداوم فرهنگ مرد سالاری ، مرد محوری ، در خانواده فرصت بدهد كه زنان خانواده به ویژه دختران نوجوان به عنوان یك عضو خانواده سئوالاتشان را در فضای خانه و بدون ترس از تنبیه شدن مطرح كنند آنگاه شاهد افزایش فرار دختران از خانواده نخواهیم بود .

در نهایت راهكارهایی در زمینه کاهش پدیده فرار دختران از خانه به شرح زیر پیشنهاد می گردد:

1- فرزندان ازكودكی پایبند به اصول واعتقادات مذهبی تربیت شوند .

2- ملزم كردن والدین از طریق قانونی برای شركت اجباری در یك دوره مددكاری و مشاوره برای فراگیری چگونگی تعامل با نوجوانان بالای 12سال.

3-آموزش به خانواده ها و والدین درخصوص نحوه برخورد و ارتباط با فرزندان از طریق برگزاری نشست ها،مصاحبه ها و اطلاع رسانی ازطریق رسانه های ارتباط جمعی .

4- شیوه های رفتاری مطلوب وكارساز منطبق باتجددگرائی امروزی را بادرنظر گرفتن تعالیم جان افزای الهی ودینی واولیای دین ومفاخر جامعه برای دست اندركاران در امرتربیت جوانان ونوجوانان موردآموزش قرار گیرد.

5-توجه و رسیدگی بیشتر به نهاد خانواده و سعی در رفع مشكلات مختلف فرهنگی، اقتصادی وتربیتی آن.

6-بكارگیری تمهیدات لازم جهت پیشگیری وكاهش نرخ طلاق از طریق تقویت مراكز مشاوره وارائه كلاس های آموزش حقوق و تكالیف زوجین قبل از انعقاد عقد رسمی.

7-تهیه و نمایش فیلم های آموزشی درباره اثرات روشهای نادرست تربیتی (محدودیت های زیاد وآزادی زیاد، فاصله عاطفی و...) برای والدین.

8-تقویت ارتباط میان والدین با مربیان و تعامل میان مدرسه و خانواده

10-تقویت مراكز مشاوره مفید و كار آمد در مدارس و مناطق آموزش و پرورش

11-انجام تست های سلامت سنجی روانی از دانش آموزان و شناسایی نوجوانان مستعد فرار از خانه و الزام مراقبت های مورد نیز برای آنان.

12-ایجاد مراكزشبانه روزی برای نگهداری آنها بعد از فرار .

13-اعمال مجازاتهای سنگین برای گردانندگان  باند های فساد وفحشا .

 

منابع ومآخذ :

 

1- احمدی ،حبیب اله ،نظریه های انحرافات اجتماعی ،چاپ اول :شیراز،زر،1377

2- حمیدی ، فریده، تاثیر ساخت خانواده بر فرار دختران، فصلنامه پژوهش زنان دوره2، شماره3.سال 1383.

3- محمد خانی ، شهرام،عوامل روانی اجنماعی موثر در فرار دختران از خانه ،فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم،شماره 25.سال1386

4- معتمدی ،سیدهادی ،درآمدی برپدیده فرار دختران وزنان ازخانه.مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی:تهران معاونت اجتماعی ناجا.1382

5- رسول زاده طباطبائی ،كاظم وهمكاران ،بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی ،شرایط اجتماعی واقتصادی دختران فراری وغیر فراری . دوماهنامه علمی–پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد،سال دوازدهم شماره10سال 1384.

6- صمدی راد،انور،بررسی عوامل اجتماعی وخانوادگی موثر برفرار دختران از خانه .خلاصه مقالات اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی ،تهران :1381ناشر دبیرخانه همایش .

7- قاسمی ، رمضان ، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی   مازندران . ناشر : سایت www.aftab.ir

8- لرنی ،منوچهر ،آسیب شناسی امنیت ،تهران:انتشارات پیام پویا .چاپ اول زمستان 1383

9-هلاكوئی ،فرهنگ ،جامعه امروز ،چاپ اول ،تهران :مرداد1356

10- یاداشتهای اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان تهران،ناشر سایت www.aftab.ir



1. برگرفته از یاداشتهای اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان تهران ،ناشر سایت www.aftab.ir 

2. قاسمی ،رمضان ،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران .ناشر :سایت www.aftab.ir



3. قاسمی ،رمضان ،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران .ناشر :سایت www.aftab.ir

 

درباره وبلاگ

این جامعه با محوریت کانون بسیج حقوقدانان وابسته به سازمان بسیج حقوقدانان انصار الرضا با هدف ارتباط بین فارغ اتحصیلان وکارشناسان این رشته ورشته های مرتبط در جهت نو اوری علمی و فرهنگی در راستای اهداف مقدس نظام با رویکرد بسیجی خدمتگذار فعالیت می کند

مدیر وبلاگ : کانون بسیج حقوقدانان بیرجند

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

/cb:block_statli cb:loop_postdiv class= size= size=